Emeklilikte yaşa takılanlardan koşulları yerine getirenlerin emeklilik başvuruları devam ediyor. Yasa kapsamındakiler emekli olabilmek için mevcut iş yerlerine “emeklilik” gerekçesiyle işten ayrılma başvurusu yapacak. Sosyal güvenlik uzmanları, EYT kapsamında emekli olacaklara, işten çıkışlarının 8 numaralı koda göre yapılıp yapılmadığını kontrol etmeleri gerektiğini söylüyor. İşverenin işten ayrılış bildiriminin ardından, EYT’liler e-Devlet üzerinden emeklilik için kolayca başvurabilecek. EYT başvurusu nereden, nasıl yapılacak? EYT Kıdem Tazminatı Nasıl Hesaplanır? İçten Çıkarmada 8 Numaralı Kod Nedir? EYT’liler İlk Maaşlarını Ne Zaman Alacak?
Emeklilikte yaşa takılanlar kanunu uyarınca, 8 Eylül 1999 tarihinden önce sigortalı çalışmaya başlayanlardan yaş dışındaki emeklilik koşullarını yerine getirenlerin geçen hafta başlayan emeklilik başvuruları devam ediyor.
E-Devlet’ten Başvuru Yapılacak
Yasadaki şartları karşılayanlardan, sigorta kolu 4/a (SSK) olanlar emeklilik için ilk olarak mevcut iş yerlerine “emeklilik” gerekçesiyle işten ayrılma başvurusu yapacak.
İşverenin işten ayrılış bildiriminin ardından, EYT’liler e-Devlet üzerinden emeklilik için kolayca başvurabilecek.
Son olarak başvurular dosya bazlı incelenecek ve emekli aylığı bağlanıp bağlanmaması yönünde karar verilecek.
Şartları karşılayıp emekliliğe hak kazananlara aylıkları en kısa sürede bağlanacak.
İçten Çıkarmada 8 Numaralı Kod Nedir? İşverenler Ne Yapacak?
İşverenler, EYT kapsamındakilerin işten çıkartma işlemlerinde normal emeklilik prosedürlerini izleyecek. Bu kapsamda, işten çıkartmada 8 numaralı kod kullanılacak.
Sosyal güvenlik uzmanları, EYT kapsamında emekli olacak çalışanlara, işten çıkışlarının 8 numaralı koda göre yapılıp yapılmadığını kontrol etmeleri uyarısında bulundu. Aksi halde kıdem tazminatınız yanabilir.
İşveren emekli olan çalışanına hak ettiği kıdem tazminatını ödeyecek. EYT’lilerin kıdem tazminatına ilişkin Kredi Garanti Fonu’ndan destek verilecek.Öte yandan, EYT kapsamında emekli olanlar, 30 gün içinde aynı iş yerinde çalışmaya başlamaları halinde yüzde 5 oranında sosyal güvenlik destek primi indirimi hakkindan yararlanabilecek.
Kıdem Tazminatı Nasıl Hesaplanır?
Türkiye’de ilk kez 1936’da çıkarılan İş Yasası ile uygulanmaya başlayan kıdem tazminatı, bir iş yerinde en az 1 yıldır çalışan işçinin belirli şartlar oluştuğunda işten ayrılırken aldığı toplu ödeme tutarını ifade ediyor.
Kıdem tazminatı hesaplanırken, işçinin işten ayrılırken giydirilmiş en son brüt ücreti esas alınıyor. İşçiye, iş yerinde geçirdiği her bir yıl için bir aylık (30 gün) brüt ücreti tutarında ödeme yapılıyor, bu ödemeden sadece damga vergisi kesiliyor.
EYT’liler İlk Maaşlarını Ne Zaman Alacak?
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Vedat Bilgin, “İlk maaşlar nisan ayında yatacak. Resmi Gazete’de yayımlandıktan sonra ilk ayın başında maaşlar müracaatlara göre ödenecek” diye konuştu.